Friday, May 11, 2007

Problemen met netwerk adaptors op XP

Begin deze week een heel rare situatie meegemaakt. Ik had een programma, LinkScanner geïnstalleerd dat URLs screent op exploits. Blijkbaar had dit programma de volledige windows netwerk socket aangepast. Omdat ik in de firewall logs rare HTTP traffiek zag naar een ADSL adres in Israel (!), besloot ik om het programma te verwijderen om te kijken of de traffiek stopte. Aangezien ik altijd met 5 zaken tegelijk bezig ben, had ik tijdens de uninstall ook een VPN connectie opgestart met Check Point SecureClient. Plots stopte de SecureClient met een bizarre foutmelding: SecureClient failed to start. Please re-install.
Een reboot loste het probleem niet op. Ik kreeg een pop-up dat een service van SecureClient niet kon opstarten.
Dan maar de laatste nieuwe versie installeren.
Reboot.
Zelfde errors.
Geen VPN.
Paniek.
En dan kreeg ik een inval. Ik had vroeger al eens een gelijkaardig probleem geconstateerd bij een PC van een klant. De LSPs (iets te maken met registry keys en netwerk adaptors/sockets) waren corrupt. Ik heb dan een gratis tool gedownload, LSP-Fix en dit laten draaien. Hij vond direct een paar zaken die te maken hadden met de uninstall van LinkScanner. De registry keys verwezen nog naar de DLL die ondertussen is verwijderd door de uninstall. Gelukkig kan LSP-Fix dit verhelpen. En inderdaad, een reboot en de VPN client werkt zoals het moet. LSP-Fix kan je hier vinden: http://www.cexx.org/lspfix.htm

No comments: